Starview

STARCOM PRETEST

PreTest 2Van de vele ballen die een marketeer dagelijks hoog moet houden, speelt marketingcommunicatie een belangrijke rol. Campagnes moeten zorgen voor een effect bij potentiële klanten. Of dit nu gaat om hogere merkherkenning, meer loyaliteit, betere waardering of een directe conversie met sales. Het meten van deze campagne effecten is echter vaak een complexe bezigheid en gebeurt voornamelijk tijdens en na een campagne. Maar met de Starcom PreTest kunnen we vooraf al zeer waardevolle inzichten geven.

Het Insights & Data-team bij Starcom zorgt er dagelijks voor dat onze klanten over de juiste inzichten beschikken om campagne effecten vast te stellen. Hierdoor zijn marketeers perfect in staat campagnes continue te optimaliseren. Starcom heeft verschillende methodes ontwikkeld om na afloop van een campagne effecten te bestuderen (zoals CrossmediaTracking & Paid Owend Earned Modeling). Echter, als je voorafgaand aan een campagne al inzicht kunt krijgen in de te verwachten effecten, dan ben je nog beter in staat om meer rendement uit je marketingbudget te halen.

Bij Starcom geloven wij dat, om goed de effecten van marketinginspanningen te kunnen meten, het cruciaal is om de effecten van media en creatie geïsoleerd te bestuderen. Zo krijg je scherper in beeld waar optimalisatie nodig is. Moet de creatie worden aangepast omdat deze voor irritatie zorgt? Of moeten we juist budget schuiven van radio naar TV, omdat we dan de doelgroep beter bereiken? Door inzicht te hebben in zowel de werking van media als van creatie kan een optimaal samenspel bereikt worden; wat resulteert in de juiste aanscherping van inzet en daardoor effect op marketingresultaten.

Campagne effecten meten en evalueren is uiteraard sleutel tot nieuwe inzichten voor een vervolg campagne. Echter, dan is het geld voor campagne al uitgegeven. Daarom adviseert Starcom altijd om creaties voorafgaand aan een campagne te testen op hun creatieve kracht. Door optimalisaties door te voeren vóórdat een campagne live gaat, kan veel geld bespaard worden. Immers een creatie die veel mensen bereikt, maar slecht gewaardeerd wordt, zal niet aanzetten tot de gewenste herkenning, overweging of aankoop.

Pre-test

Met de Starcom PreTest zijn we in staat campagne materiaal te beoordelen op hun creatieve kracht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van neuromarketing wetenschappelijke inzichten. Zo kan een videocommercial op seconden niveau geanalyseerd worden, zodat slecht scorend scenes verwijderd of vervangen kunnen worden. Ook antwoord op de altijd uitdagende vraag ‘20”, 30”of 60” spot?’ kan eenvoudig beantwoord worden. Het scheelt nogal wat in mediabudget; een 20” vs 30” (+33%) of 20” vs 60” (+140% om precies te zijn). Met behulp van de Starcom PreTest bepalen we vooraf of de 20” TVC de boodschap voldoende over brengt.

Meer weten over de PreTest? Neem vrijblijvend contact met ons op.