Starview

SMARTHPHONE/TABLET ALS GAME CONTROLLER

2013 was het jaar dat we massaal mobiel hebben omarmt. Het Amerikaanse mobiele internet verkeer verdubbelde bijna, de mobiele advertentie inkomsten van Facebook explodeerde met 478% ten opzichte van 2012, de populaire mobiele foto-deeldienst Snapchat sloeg een bod van drie miljard dollar af en de chatdienst Whatsapp groeide naar 400 miljoen actieve gebruikers.

Met de opkomst van verscheidene (mobiele) digitale schermen – smartphones, tablets, phablets, smart-tv’s, digitale out-of-home, laptops – tekent zich ook een apparaat hiërarchie af. Kleine schermen worden gebruikt om wearables om grotere digitale schermen te besturen. Denk bijvoorbeeld aan de Samsung S4 smartphone, die als afstandsbediening gebruikt kan worden om te zappen op een Samsung Smart TV.

Adverteerders zijn bezig met een inhaalslag en experimenteren volop met mobiel, digitale schermen en ‘media bridging ’. Dankzij de opkomst van populaire technologieën als Wi-Fi, Google Chrome, QR, HTML5, API’s, Android/iOS en andere geavanceerde mobiele technologie, kan men tegenwoordig beter en eenvoudiger interacteren met verschillende schermen.

Sinds 2010 hebben diverse bedrijven en organisaties innovatieve campagnes gelanceerd waarbij de smartphone en/of tablet is gebruikt als game controller om een ander scherm aan te sturen. Een overzicht om je te inspireren.

2010 Gol Airlines

MR 1

Gol is de één na grootste luchtvaartmaatschappij in Brazilië. Om haar nieuwe mobiele check-in service onder de aandacht te brengen introduceerde Gol in 2010 een innovatieve banner campagne op de reissite Viajeaqui. Na het bellen van een speciaal nummer, konden bezoekers het toetsenbord van hun mobieltje gebruiken als afstandsbediening om een geanimeerd vliegtuigje te besturen op hun computerscherm. Bekijk video.

2011 Swiftcover Driving Game

mr 2

Online auto verzekeraar Swiftcover.com transformeerde in 2011 één van de grootste billboards in Groot-Brittannië in een live interactief gaming scherm. Voorbijgangers konden één van de 10 auto’s op het megascherm besturen met hun mobiele telefoon, na het downloaden van een app. Participanten die via Facebook connectie maakten, zagen hun profiel foto geprojecteerd op het digitale scherm. Bekijk video.

2012 Reindeer Races

mr 3

Het Australische bureau VML creëerde in 2012 een innovatieve kerstgame, getiteld Reindeer Races. Het welbekende kermisspelletje kamelenrace werd van stal gehaald en digitaal omgedoopt met rendieren. Het spel werd verfijnd met Facebook connect, webcam livestream en mogelijkheid om het rendier te besturen middels wat duimenactie op de smartphone. Bekijk video.

2013 Durex Fundawear

mr 4

Durex meent de ‘toekomst van voorspel’ te hebben ontwikkeld met experimenteel ondergoed. Met Fundawear kunnen partners op opstand sensoren in het ondergoed besturen met behulp van een smartphone. Ook als koppels niet bij elkaar kunnen zijn, kunnen ze het nu spannend maken, door elkaar te plagen, kietelen, prikkelen of aan te raken. Bekijk video.

2013 World’s Largest Arcade Game

mr 5

Retro-spelletjes spelen op een extreem groot videoscherm. De tentoonstelling “Play” in São Paulo maakte het voor even mogelijk in april 2013. Voorbijgangers in het financiële district van de Braziliaanse stad konden hun tablets gebruiken als game-controller om de populaire spelletjes Pac-Man, Space Invaders en Tetris uit de jaren ’70 en ’80 opnieuw te ontdekken en een moment nemen om even het drukke leven te ontvluchten. Bekijk video.

De explosie van schermen samen met nieuwe ontwikkelingen in mobiele technologie en de adoptie ervan, bieden mooie kansen voor gaming en ‘dual-screen’ ervaringen. Sensoren, de ‘internet of things’ en de verdere smartphone groei geven adverteerders en bureaus nieuwe manieren om te experimenteren. Verwacht baanbrekende campagnes in 2014, die de grenzen opzoeken wat mogelijk is in ‘media bridging’.