Cases, Starview

DUIZENDEN FANS, UNIEK IN DE WERELD EN VOL MOTIVATIE

Motivatie. Dat is het woord waar het om draait bij LiquidThread, de specialistische unit van Starcom die experiences tot leven brengt door middel van het creëren van brand content en story building. Niet het motiveren van onszelf, want dit is altijd volop aanwezig, maar het motiveren van de doelgroep van onze klant GSK. Want hoe overtuig je Facebookgebruikers om de pagina van een farmaceut te liken en help je hen te motiveren om te stoppen met roken?

Het antwoord bleek niet eenduidig, niet eenvoudig, maar wel aanwezig. GSK, een van de grootste medische en verzorgende multinationals in de wereld, had voor haar product Niquitin als grootste uitdaging om zich te onderscheiden van alle alternatieve Nicotine vervangende therapieën in Nederland en Zweden. Als centraal onderdeel van het mediaplan werd een Facebookpagina gecreëerd voor de Nederlandse stoppers, met daarnaast een Zweeds zusje. Inzicht in de lokale markt, wetgeving en cultuur maakte het een uitdaging: een uniek project. Nooit eerder zag Nederland, noch Zweden, vanuit een farmaceutisch concern een online community ontstaan rondom gezondheid, motivatie en het stoppen met roken-proces. Vanwege de in Zweden en Nederland kritische en strenge regelgeving rondom reclame en medicijnen, hebben we intensief samengewerkt met juridische medewerkers van GSK. Ons gezamenlijk doel: het beste platform voor stoppers te creëren. Eenmaal gecheckt gingen de Nederlandse en Zweedse pagina’s live en stond de klant via ons voor het eerst in direct en wederkerig contact met de potentiële en bestaande doelgroep. Nieuwe fans van de pagina waren benieuwd wat voor vlees ze in de spreekwoordelijke kuip hadden.

Afbeelding6

Wij lieten ze zien dat wij hen daadwerkelijk een digitaal instituut aanboden, waarin wij hen konden motiveren en aanmoedigen. Nog enthousiaster was de community als we samen met hen de gestopte minuten, uren, dagen, weken, maanden en jaren konden vieren. Ook ging de stevig groeiende community zoals gehoopt elkaar motiveren en werden onderling schouderklopjes uitgedeeld.

Deze enorme groei werd in-house gestimuleerd door Facebook advertising en eigen content. Een goed voorbeeld van deze content was de speciaal geproduceerde oud-en-nieuw video. Deze gaf zowel het gecombineerde Starcom/LiquidThread –team, als de stevige en gemotiveerde community/fan-base, een ideale start van 2014. Dit jaar ligt de focus meer dan ooit op het samen en elkaar motiveren van stoppen met roken. Samenwerking, vriendschap en aanmoedigingen zullen centraal staan waardoor stoppers uit 2013 en 2014, het jaar rookvrij doorkomen en trots afsluiten.