Starview

MECCANOID – SPINMASTER

Rond de feestdagen kan het weinig ouders zijn ontgaan dat de Spin Master Meccanoid robot het speelgoed van het jaar is geworden (bron: NOS). Met deze nieuwe toepassing van de waarschijnlijk bekendere Meccano bouwsets focust Spin Master zich op het verjongen van het merk. Omdat het een ideaal Sinterklaas en Kerst cadeaus voor de kinderen is, heeft Starcom een campagne rondom de feestdagen ingezet.

Deze 122 centimeter hoge robot is niet alleen een uitdagend bouwpakket met 1188 onderdelen, maar kan ook praten, je bewegingen nadoen en zelfs aan je vader vertellen dat je een 1 voor wiskunde hebt gehaald!
Dit laatste liet Giovanni (YouTube kanaal: GameworldXL) zien in één van zijn drie vlogs waarin hij kijkers door het proces van bouwen, maar vooral de mogelijkheden van de robot leidde. Spin Master focust haar communicatie niet op ouders maar op de kinderen zelf. Hierdoor zijn vloggers – waar de doelgroep tegenop kijkt en die ze op de voet volgt – een ideaal ‘kanaal’. Giovanni onderscheidt zich niet alleen doordat hij de snelst groeiende ‘YouTuber’ van het moment is (tijdens de campagne bereikte hij 200K volgers), maar ook omdat hij veel van zijn video’s samen met zijn vader maakt. Hoewel vrienden van groot belang zijn voor de doelgroep zijn vooral vaders binnen het gezin een grote stimulator en facilitator van toffe dingen om te doen met hun kinderen. Kortom: vaders zijn en blijven cool!

Giovanni zorgt voor een enorm bereik binnen de doelgroep, maar ook voor engagement met het merk. De campagne wordt aangevuld met een centrale campagnepagina waar jonge gebruikers vragen kunnen stellen aan Giovanni en zijn vader waarvan ze enkele in hun laatste blog zullen behandelen. De leukste vragen zullen worden beloond met een Meccanoid!

Deze pagina wordt ondersteund met online video en social advertising. Om ook het organische engagement met het merk te vergroten is ditmaal ingezet op Snapchat. Dit medium heeft niet alleen veel jonge gebruikers, maar faciliteert tevens een manier van communiceren die bij de doelgroep past: exclusief, fun en ongedwongen.

Ook Milan Knol (de broer van) heeft het product opgepikt en toegelicht binnen één van zijn vlogs. Samen met Giovanni en de digitale inzet zorgt dit voor een enorm bereik binnen de doelgroep en een toename van de betrokkenheid met het merk Meccano. Een succesvolle campagne in wording waarin er op hun eigen manier met een lastig te bereiken doelgroep wordt gecommuniceerd.

Meccanoid 2