Afgelopen tijd is er behoorlijk veel in het nieuws geweest over mobile Ad-Blockers, door een sterke groei aan populariteit op de iOS systemen. Als deze trend zich doorzet, zal dit ook op Android systemen het geval zijn?
Onze Insights & Online consultants hebben onderzoek gedaan naar ad-blokkers. Hieronder een paar algemene bevindingen. Als je diepgaandere informatie wilt, met de achterliggende cijfers, laat het ons weten.
- Ad-blok software voor de desktop is er al vele jaren, maar voor mobiel is deze software relatief nieuw.
- Als een advertentie wordt geblokkeerd door ad-blokkers, wordt deze niet geladen of uitgeserveerd.
- Ad-blokkers zijn er dan ook voor de gebruiker. Doordat mobiel ad-blokkers advertenties niet inladen, gaan ze verspilling van je databundel tegen, gaat het laden van content sneller en komt de focus meer op de inhoud van de content te liggen.
- Daar staat tegenover dat ad-blokkers behoorlijk wat van je telefoongeheugen en veel van je mobielaccu vragen.
- Ad-blokkers hebben alleen effect op display adds in browsers. In-app advertenties worden dus niet geblokkeerd.
- Als advertenties niet worden ingeladen, betalen adverteerders hier ook niet voor. Hierdoor lopen uitgevers van een platform inkomsten mis.
Op lange termijn zal ad-blok software uitgevers en adverteerders van het ‘traditionele’ model (ad banner) doen verdrijven, en (nog) meer op inhoud van content bezoekers moeten aantrekken.
- Om de mobile first generatie te bereiken zal meer reclame in-app worden gesynchroniseerd en worden aangepast aan de app.
- Uitgevers worden hierdoor meer afhankelijk van derden platforms, zoals Apple News, Facebook Instant articles en SnapChat discover.
- De kracht van ad-blokkers is nog onzeker. We zullen moeten afwachten hoe dit zich zal ontwikkelen.
- Maar dat de blokkers geen vrienden zijn van uitgevers is zeker. De Washington Post draait momenteel een test waarbij mensen met ad-blokkers geen content op hun website kunnen lezen.